Cite this article as:

Popova L. A. To the Question of the Correlation of the Notions of a ‘Fashionable Word’ and a ‘Key Word of the Modern Times’. News of Saratov University. New Series. Ser. Studies of Language and Literature. Journalism, 2019, vol. 19, iss. 2, pp. 155-158. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2019-19-2-155-158


UDC: 
811.161.1’373.4
Language: 
Russian

To the Question of the Correlation of the Notions of a ‘Fashionable Word’ and a ‘Key Word of the Modern Times’

The aim of this article is to try to differentiate the notions of fashionable words and key words of the modern times. The comparative analysis of these linguistic phenomena is presented in this work. The author comes to the conclusion that fashionable words characterize the aesthetic tastes of society, have a bright outer shell, in the center of attention of native speakers are short time. The key words of the modern times depict values, cultural priorities or outlook of society of the given time and are able to influence the formation of the picture of the world for a personality.

Literature
  1. Валгина Н. Активные процессы в современном русском языке : учеб. пособие. М., 2001.
  2. Вепрева И., Мустайоки А. Какое оно, модное слово : к вопросу о параметрах языковой моды // Русский язык за рубежом. 2006. № 2. С. 49, 56.
  3. Гофман А. Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. М., 2010.
  4. Добросклонская Т. Роль СМИ в динамике языковых процессов // Вестн. Моск ун-та. Сер. 19 : Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2005. № 3. С. 48.
  5. Журавлева Н. Феномен «модного» слова : лингвопрагматический аспект : автореф. дис. … канд. филол. наук. Ростов н/Д, 2010. С. 3.
  6. Комлев Н. Слово в речи. Денотативные аспекты. М., 2007.
  7. Крысин Л. Активные процессы в литературном языке // Современный русский язык : активные процессы на рубеже XX–XXI веков / отв. ред. Л. П. Крысин. М., 2008.
  8. Национальный корпус русского языка. URL: http://www.ruscorpora.ru/ (дата обращения: 24.08.2018).
  9. Новиков В. Словарь модных слов. М., 2011. С. 4.
  10. Ольшанский Д. Психология масс. СПб., 2002.
  11. Орлова О. Дискурсивно-стилистическая эволюция медиаконцепта : жизненный цикл и миромоделирующий потенциал : автореф. дис. … д-ра филол. наук. Томск, 2012.
  12. Титкова О. К терминологическому обозначению высокочастотной лексики // Терминоведение. 1998. № 1–3. С. 149.
Full Text (PDF):