Cite this article as:

Petrova . . «Theatre de la Revolution» of R. Rolland. To the Problem of the Synthesis of Arts . News of Saratov University. New Series. Ser. Studies of Language and Literature. Journalism, 2011, vol. 11, iss. 3, pp. 93-?.


«Theatre de la Revolution» of R. Rolland. To the Problem of the Synthesis of Arts

The article is dedicated to “Theatre de la Revolution” of R. Rolland – a cycle of plays about the French revolution of 1789, which is viewed in the aspect of the problem of the synthesis of the arts (in this case – the literary and musical arts). As a result of the analysis of «Theatre de la Revolution» poetics compared to the symphonic quality of Beethoven (who Rolland was guided by), the naturalness and the reasonableness of Rolland’s including the musical symphonic element in his dramaturgic cycle is proved. One special part of the article is dedicated to a purposeful analysis of the play “The fourteenth of July” that is compared by Rolland himself to the «Ode to Joy», the final part of the Ninth Symphony by Beethoven. 

 

Literature

1 См.: Роллан Р. Воспоминания. М., 1966. С.407. 

2 См.:Cahiers Romain Rolland. Ces jours lointains. S.A.Seche et Romain Rolland. Cahier 13. Paris, 1962. P. 61. 

3 См.: Роллан Р. Воспоминания. C.314. 

4 Там же. 

5 Цвейг С. Ромен Роллан. Жизнь и творчество // Цвейг С. Собр. соч. : в 7 т. М., 1963. Т. 7. C. 56. 

6 Луначарский А. Музыка и революция // Луначарский А. В мире музыки. Статьи и речи. М., 1971. C. 124. 

7 Луначарский А. Почему нам дорог Бетховен // Там же. C. 289–290. 

8 Луначарский А. Музыка и революция. C. 122. 

9 Роллан Р. Воспоминания. C. 505. 

10 Cahiers Romain Rolland. Correspondance entre Louis Gillet et Romain Rolland. Cahier 2. Paris, 1949. P. 192. 

11 Роллан Р. Предисловие к драме «Игра любви и смерти» // Роллан Р. Собр. соч. : в 20 т. Л., 1930. Т. XIII. С.10. 

12 Роллан Р. Воспоминания. С. 167. 

13 Цвейг С. Ромен Роллан. Жизнь и творчество. Т. 7. С. 49. 

14 Там же. 

15 Музыкальная энциклопедия : в 6 т. М., 1973. Т. 5. С. 11. 

16 Там же. С. 22–23. 

17 Cahiers Romain Rolland. Choix de Lettres à Malwida von Meysenbug. Cahier 1. Paris, 1948. P. 249. 

18 Роллан Р. От «Героической» до «Аппассионаты» // Роллан Р. Собр. соч. : в 9 т. M., 1927. Т. 5. С. 66–67. 

19 Там же. С. 201–202. 

20 Соллертинский И. Исторические типы музыкальной драматургии. М., 1963. С. 9. 

21 Альшванг А.Девятая симфония Бетховена. М., 1955. С. 2. 

22 Цвейг С. Ромен Роллан. Жизнь и творчество. Т. 7. С. 69. 

23 Роллан Р. Девятая симфония // Роллан Р. Собр. соч. : в 14 т. М., 1958. Т. 12. С. 118–119. Далее цитируется это издание. 

24 «Народ, воодушевлённо идущий к свету сознания», – так определил идею «Четырнадцатого июля» первый постановщик пьесы Ф. Жемье (Жемье Ф. Театр. М., 1958. С. 201). 

25 Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. М., 1971. С. 168. 

26 Роллан Р. Примечание к последней сцене «Четырнадцатого июля» // Роллан Р. Собр. соч. : в 14 т.. М., 1958. Т. 1. С. 113.

Short Text (PDF):