Cite this article as:

Shamanskaya M. A. Stereotyping of Russian Politicians in German Media Discourse. News of Saratov University. New Series. Ser. Studies of Language and Literature. Journalism, 2019, vol. 19, iss. 4, pp. 482-487. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2019-19-4-482-487


UDC: 
811.112.2’42:070(430)
Language: 
Russian

Stereotyping of Russian Politicians in German Media Discourse

The article deals with the problem of language representation of stereotypes on the example of German mass media, featuring the election campaign in Russia in 2018. It has been confirmed that simplification and generalization play a significant role in forming the images of the Russian politicians in German mass media. Some characteristics of stereotypes about Russian political figures are revealed, linguistic means of their representation are described.

Literature
  1. Diermann M. Politikerinnen und Politiker in Boulevardmagazinen. Studien zur Darstellung und Rezeption von Politikerinnen und Politikern in deutschen und internationalen Nachrichten- und Boulevardmagazinen. Berlin, 2010. S. 7.
  2. Pümpel-Mader М. Personenstereotype. Eine linguistische Untersuchung zu Form und Funktion von Stereotypen. Heidelberg, 2010. S 11, 13, 116.
  3. Будаев Э., Чудинов А. Зарубежная политическая метафорология. Екатеринбург, 2008. С. 4.
  4. Липпман У. Общественное мнение / пер. с англ. Т. В. Барчуновой. М., 2004. С. 100, 104.
  5. Стексова Т. Образ политика в СМИ и обыденном языковом сознании // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер. История, филология. 2012. Т. 11, вып. 6 : Журналистика. С. 78–83.
  6. Хахалова С. Семиометрия ценностных смыслов метафорики образа страны // Вестн. ИГЛУ. 2012. № 3. С. 22–27.
Full Text (PDF):