Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

BOLDONOVA I. S. K. Paustovsky’s aesthetic reflection in a dialogue with nature. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 3, pp. 316-325. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-3-316-325, EDN: LVYYOF

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09+929Паустовский
EDN: 
LVYYOF

K. Paustovsky’s aesthetic reflection in a dialogue with nature

Abstract: 

The article deals with the study of aesthetic reflection in K. Paustovsky’s works about nature. The aim of the study is to identify the peculiarities of the writer’s aesthetics of nature on the basis of two methodological approaches: the philosophical theory of aesthetic perception of nature by man and sensory poetics. The main section of the article consists of two parts. The first part talks about K. Paustovsky’s double aesthetic reflection on the basis of perception and aesthetic interpretation of landscapes in the works of Russian writers, composers and artists. The text gives examples of flash fiction dedicated to M. Lermontov, I. Bunin, S. Esenin, N. Zabolotsky, M. Prishvin, whose description of landscapes influenced the formation of Paustovsky’s aesthetic consciousness. The second part of the article deals with revealing the peculiarities of sensory poetics in such works as “The Meshcherskaya Side”, “Alone with Autumn”, “The Ilyinsky whirlpool”, “The Golden Rose” and others. The author of the article reveals visual images described through color, light, shape, size; auditory images are represented by various sounds of insects, birds, animals, as well as water, wind, etc. Paustovsky’s olfactory, tactile and gustatory images are just as interesting. The article also gives examples of the writer’s “polysensory compositions”, where he masterfully combines the results of perception through all five channels. The author of the article comes to the conclusion that on the basis of a deep comprehension of natural phenomena K. Paustovsky formed certain aesthetic judgments and natural philosophical aesthetic perspective, which influenced his creative method. Sensory images reveal the depth of the psychological state of the author-narrator, the emotional background of the narrative, enhance the aesthetic functions of the literary landscape, giving symbolic meaning to natural phenomena.

Reference: 
  1. Мантрова С. А. Человек и природа в прозе К. Г. Паустовского 1910–1940-х годов: типология героя, специфика конфликта, проблема творческой эволюции: автореф. дис. … канд. филол. наук. Тамбов, 2011. 24 с. EDN: ZOIGFL

  2. Смирнова А. И. Русская натурфилософская проза второй половины XX века: учеб. пособие. 2-е изд., стер. М.: Флинта, 2012. 287 с. EDN: YZWXPV

  3. Даренкий В. Ю. Художественная философия К. Г. Паустовского // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2022. № 4 (23). С. 243–255. https://doi.org/10.25991/VRHGA.2022.5.4.019, EDN: LWXBPH

  4. Летохо Е. В. Концепция личности в малой прозе К. Паустовского 1940–60-х гг. // Преподаватель XXI век. 2009. № 2. С. 346–353. EDN: KGPWWJ

  5. Измайлов А. Ф. Наедине с Паустовским: К. Г. Паустовский – прозаик, публицист, критик, драматург / отв. ред. А. Н. Иезуитов. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1990. 134 с.

  6. Сапрыкина Т. В. Эстетический идеал К. Г. Паустовского: прекрасное в природе // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Филология, история, востоковедение. 2011. № 2 (37). С. 197–203. EDN: NRBQIT

  7. Чамсетдинова Г. Ш. Эстетическое начало в творчестве К. Паустовского // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Общественные и гуманитарные науки. 2008. № 2. С. 127–130. EDN: GXZEGF

  8. Сивова Т. В. Цветовой континуум повести К. Г. Паустовского «Золотая роза» // Ученые записки Казанского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2020. Т. 162, № 5. С. 101–117. https://doi.org/10.26907/2541-7738.2020.5.101-117, EDN: EKDWYO

  9. Сивова Т. В. Цветовая концептосфера повести К. Г. Паустовского «Мещерская сторона» // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2021. Т. 25, № 2. С. 54–66. https://doi.org/10.18522/1995-0640-2021-2-54-66, EDN: EHFNIK

  10. Соловьев В. С. Сочинения: в 2 т. М.: Мысль, 1988. Т. 2. 822 с.

  11. Розанов В. В. Сочинения. Т. 2: Красота в природе и ее смысл и другие статьи: 1882–1890. М.: Прогресс-Плеяда, 2009. 634 с. (Литературные изгнанники). EDN: QWWDQF

  12. Эстетика природы / под ред. К. М. Долгова. М.: ИФ РАН, 1994. 230 с.

  13. Табуркин В. И., Доронина М. В. К вопросу формирования предмета эстетики природы // Вестник Челябинского государственного университета. 2015. № 19 (374). Философия. Социология. Культурология. Вып. 37. С. 82–87. EDN: VHLZMD

  14. Тюпа В. И., Бак Д. П. Эволюция художественной рефлексии как проблема исторической поэтики // Литературное произведение и литературный процесс в аспекте исторической поэтики: межвуз. сб. науч. тр. / редкол.: В. И. Тюпа (отв. ред.) [и др.]. Кемерово: КемГУ, 1988. С. 4–15.

  15. Ляпина Л. Е. Сенсорная поэтика в русской литературе XIX века. Саарбрюккен: Palmarium Academic Publishing, 2014. 176 с.

  16. Карпеченко Т. В. Писатель и творчество в эстетической концепции К. Г. Паустовского: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2000. 24 с. EDN: ZKLIVT

  17. Паустовский К. Г. Книга о художниках. М.: Искусство, 1966. 152 с.

  18. Паустовский К. Г. Полн. собр. соч.: в 9 т. М.: Художественная литература, 1981–1986.

Received: 
04.02.2025
Accepted: 
30.04.2025
Available online: 
29.08.2025
Published: 
29.08.2025